jakie są zadania mechanizmu rozrządu

Jan Zomer

Poradnik | Łańcuch rozrządu nie jest wieczny. Warto regularnie sprawdzać jego stan

Poradnik | Łańcuch rozrządu nie jest wieczny. Warto regularnie sprawdzać jego stan

Czasy, gdy łańcuch rozrządu kończył żywot wraz z jednostką napędową, minęły bezpowrotnie. Wydłużanie interwały wymiany oleju i niskiej lepkości, materiałowe oszczędności i pogoń za niższą emisją CO2 sprawia, że ten mechanizm nie jest wieczny. Warto go przynajmniej co dwa lata kontrować, by uniknąć przykrej niespodzianki w postaci wyciągnięcia lub zerwania, co w konsekwencji prowadzi do kosztownego remontu silnika.

Poradnik | 2.5 TDI V6 - mocny, ale awaryjny i kosztowny w bieżącej eksploatacji

W 1997 inżynierowie niemieckiego koncernu zaprezentowali światu silnik dedykowany do lepiej wyposażonych i prestiżowych modeli Volkswagena i Audi. 2.5 V6 TDI produkowany był od 1997 aż do 2010 roku. Niestety, mimo gigantycznych doświadczeń z innymi udanymi konstrukcjami, flagowy wówczas diesel nie zasługuje na dobre opinie. Sprawdźmy, gdzie leży problem.

Poradnik | Silnik 2.5 TDI V6 - mocny, ale awaryjny i kosztowny w bieżącej eksploatacji

W 1997 inżynierowie niemieckiego koncernu zaprezentowali światu silnik dedykowany do lepiej wyposażonych i prestiżowych modeli Volkswagena i Audi. 2.5 V6 TDI produkowany był od 1997 aż do 2010 roku. Niestety, mimo gigantycznych doświadczeń z innymi udanymi konstrukcjami, flagowy wówczas diesel nie zasługuje na dobre opinie. Sprawdźmy, gdzie leży problem.

Milion kilometrów? Dla tego VW Polo do pestka. Sprawdziliśmy, jak jeździ

Milion kilometrów? Dla tego VW Polo do pestka. Sprawdziliśmy, jak jeździ

wymaga też skrzynia biegów. To właśnie manualny mechanizm najbardziej zdradza trudy 13-letniej eksploatacji. Zwłaszcza wsteczny bieg, którego wrzucenie nie należy do najłatwiejszych zadań. Wystarczy jednak kilka prób, by zżyć się z przekładnią. Fotel kierowcy nie ma trzymania bocznego, ale po tysiącach

MultiAir - nowy system Fiata

MultiAir - nowy system Fiata

Technologia MulitiAir opracowana przez Fiat Powertrain Technologies ma za zadanie zapewnić maksymalne możliwe napełnianie cylindrów powietrzem. Wg Fiata straty podczas napełniania w konwencjonalnych silnikach benzynowych wyposażonych w tradycyjny mechaniczny rozrząd krzywkowy wynoszą średnio około

Ferrari Testarossa | Test | Nocne espresso

Ferrari Testarossa | Test | Nocne espresso

aerodynamiki w tunelu w Grugliasco. W 7-osobowym dziale stylistyki Fioravantiego pracowali panowie Ian Cameron, Guido Campoli, Emmanuele Nicosia i Diego Ottina. Rysowanie próbek F110 AB okazało się niewdzięcznym zadaniem. Formę narzucał im ogromny zespół napędowy i architektura reszty części. Komora silnika

Opel Vivaro | Pierwsza jazda | Faza druga

Opel Vivaro | Pierwsza jazda | Faza druga

klientem i wykonać papierkową robotę. W związku z tym do sprawnego funkcjonowania niezbędne : nawigacja, telefon komórkowy czy laptop. Wszystkie te urządzenia trzeba gdzieś w kabinie bezpiecznie przechowywać. Opel stanął na wysokości zadania, stwarzając bezpieczne i wygodne rozwiązania w tym zakresie

RS - a miało go nie być

RS - a miało go nie być

układ dolotowy, a i kolektory opracowano specjalnie dla tej wersji. Efekt? Zaskakujący podobnie jak typ napędu. Przednie koła poradzić sobie będą musiały z mocą 300 koni mechanicznych (20 więcej niż pierwotnie planowano) i 410 Nm (10 więcej). Zadanie trudne, ale zdaniem Capito wykonalne. Pewnie dlatego

Tajemnicze skrótowce cz. I

Tajemnicze skrótowce cz. I

wtryskiem paliwa (Opel) DOHC (Double Over Head Camshaft) - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicyEBD (Electronic Brake Distributor) - elektroniczny rozkład siły hamowania, optymalizuje siłę hamowania między osiami oraz między prawymi i lewymi kołami, wykorzystuje ABS ECC

Honda Civic Type R vs. Renault Megane R.S. Trophy | Porównanie | Japonia kontratakuje

Honda Civic Type R vs. Renault Megane R.S. Trophy | Porównanie | Japonia kontratakuje

tylko w bogatej wersji GT). Warto było tyle czekać, ponieważ Japończycy stanęli na wysokości zadania. Jeśli szukałbym hot hatcha, to najpierw udałbym się właśnie do salonu Hondy. Niestety wszyscy chętni muszą uzbroić się w cierpliwość, ponieważ pierwsza partia, która dotrze do kraju na jesieni, została

Porsche Cayman S - Test | Żarty się skończyły

Porsche Cayman S - Test | Żarty się skończyły

naprawdę robi się jeszcze szybsze i jeszcze droższe samochody. Przekraczając prędkość 120 km/h w tylnym lusterku zobaczymy wysuwający się spoiler, który ma za zadanie dociążać tylną oś. Cayman S w trakcie przyspieszania zachowuje się jak gdyby lekko unosił się nad ziemią. Jest fantastycznie wyważony

Mitsubishi Lancer Evo X

stabilizacja toru jazdy). Ma on za zadanie regulować moc silnika i siły hamowania każdego koła z osobna. Powoduje to podwyższenie stabilności manewrów wykonywanych w celu uniknięcia kolizji drogowej. Bezpieczeństwo na drodze ma dla inżynierów z Mitsubishi znaczenie priorytetowe, gdyż Lancery Evo częściej można

35 lat "eMek" - Moc, siła i doskonałość

35 lat "eMek" - Moc, siła i doskonałość

początku była pomyślana jako samochód wyścigowy i ?szyta? na miarę regulaminu grupy A . Zadania, z jakimi spółka musiała się zmierzyć, wykraczały poza możliwości oferowane przez siedzibę przy Preußenstraße. Dlatego w 1986 r. spółka Motorsport GmbH wprowadziła się do

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | AMG

wzmacniająca, czyli od roadstera SL z 1971 roku. Potem AMG wstrzykiwało sportowy charakter silnikom (m.in. więcej mocy, nowy blok czy układ rozrządu), montowało inne koła (pięcioramienne Pentas kultowe) i fundowało dodatki stylizacyjne kolejnym modelom z gwiazdą na masce. Teraz, mówiąc wprost, AMG przerabia

Mitsubishi Lancer inaczej

Mitsubishi Lancer inaczej

zadania - każdy koń dźwiga 9,7 kg. W praktyce dynamika zasługuje najwyżej na czwórkę. 12 sekund do setki mówi samo za siebie. W dodatku poniżej 3500 obr./min silnik sprawia wrażenie, jakby miał mniejszą pojemność niż faktyczna. Na niższych obrotach próba przyspieszenia o 20 km/h, by wcisnąć się w lukę

Poradnik | Kłopotliwy osprzęt diesla | Na te części lepiej uważać

Poradnik | Kłopotliwy osprzęt diesla | Na te części lepiej uważać

geometrią przynajmniej 1500 złotych. Nowe turbo to wydatek przynajmniej 2000 tysięcy złotych. Kolejnym elementem obecnym w większości diesli jest filtr cząstek stałych. Jego zadaniem jest oczyszczanie spalin z cząsteczek sadzy. Gromadzą się one we wnętrzu filtra, po czym w trakcie trwającej kilkanaście

BMW M3 vs. Lexus IS-F. Banzai!

naszą odporność na przeciążenia i próbują wniknąć do dusz - siedząc za kierownicą tych samochodów, łatwo stracić głowę. Ale z drugiej strony M3 i IS-F to najbardziej rozsądne z aut sportowych. To moja ulubiona klasa samochodów: nie za ciężkie, znakomicie się prowadzą, gwarantują wystarczający

Subaru Forester 2,0 X ('04) vs. 2,0 XL ('06)

licznikowe 210 km/h (ma wtedy 7500 obr/min). Na piątce jest ciszej, ale nie szybciej, co nie zmienia faktu, że nowy Forester pozostawia starego w tyle. Wersja '04 nawet na Ultimate 98 nie dochodziła do 200 km/h. Ta jest ponadto zrywniejsza, choć ma ułatwione zadanie, bo osiąga setkę już na dwójce.Czas na

Konfrontacje: BMW Z4 3.0i/Honda S2000

silnik, świetne zawieszenie, precyzyjną skrzynię i prawdziwie sportowego ducha. Zdaniem eksperta Mówi Wojciech Cołoszyński: O ile źródło dynamiki BMW tkwi w jej dużym, sześciocylindrowym silniku, tak małej czterocylindrówce Hondy w sukurs musiała przyjść rewelacyjna skrzynia biegów. Obarczona zadaniem

Wielki mecz Japonia - Niemcy

(m.in. ABS i ESP, osiem poduszek i kurtyn powietrznych, klimatyzacja automatyczna). Do prawdziwych zadań terenowych auto ma jednak zbyt delikatną konstrukcję, chociaż w off-roadowych próbach pokonuje większość SUV-ów - wystarczy, że jedno koło Touarega ma przyczepność, a wydobędzie się on z grząskiego

BMW M5

, lecz lewy pedał - wciąż zwlekam: jeszcze, jeszcze... już! Skuteczność hamulców jest niesamowita. Śmiało mogłem odczekać jeszcze 100 metrów. 37-centymetrowe tarcze hamulcowe wykonały zadanie tak, jakby do pomocy miały spadochron i kotwicę. Ponoć droga hamowania nie przekracza 35 metrów. Teraz spokojnie

Re: Zmienne fazy rozrządu - w zmienności siła

Artykuł został napisany troche łapczywie. Układy zmiennych faz rozrzadu maja za zadanie ograniczyć emisje spalin i sprawić aby silnik był bardzie ekonomiczny. Natomiast D15Z6 jest to tzw economy VTEC. Ma on za zadanie obniżyć tylko spalanie. Nie posiada dodatkowej krzywki. Układy podobne do Hondy

Toche...teori na temat WARIATORA (eksploatacja)

/146 (wyłącznie z silnikami benzynowymi) często występującym problemem jest awaria mechanizmu zmiennych faz rozrządu (dalej nazywam go w skrócie wariatorem). Objawia się ona przede wszystkim podczas rozruchu charakterystycznym hałasem silnika podobnym do dźwięku diesla. Co robić? Opis i diagnoza Awaria wariatora