aluminium na konstrukcje lotnicze

Piotr R. Frankowski

Po wojnie Voisin zamknął zakłady lotnicze. Czuł niesmak, bo jego samoloty niosły śmierć i zniszczenie

Po wojnie Voisin zamknął zakłady lotnicze. Czuł niesmak, bo jego samoloty niosły śmierć i zniszczenie

Na początku XX w. we Francji musiano chyba dodawać coś do wody, bo wielu konstruktorów lotniczych parało się także projektowaniem i budową samochodów. Gabriel Voisin w pewnym momencie całkowicie porzucił przemysł lotniczy.

Wojna i samochody, cz. 8. Firma, która produkowała silniki dla Luftwaffe, stała się posiadaczem marki, która produkowała silniki dla RAF

Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem zatem napisać dłuższy materiał o koneksjach przemysłów: samochodowego, zbrojeniowego i lotniczego, który rozjaśni nieco w głowach entuzjastów automobilizmu.

Wojna i samochody, cz. 7. Zakopane ładunki nuklearne miały eksplodować po kilku dniach od sowieckiego ataku

Często wspominamy o związkach firm motoryzacyjnych z przemysłem zbrojeniowym i wojną, ale rzadko przyglądamy się im szczegółowo. Postanowiłem zatem napisać dłuższy materiał o koneksjach przemysłów: samochodowego, zbrojeniowego i lotniczego, który rozjaśni nieco w głowach entuzjastów automobilizmu.

Odnaleźli sportową Toyotę - jest jak "święty Graal"

Odnaleźli sportową Toyotę - jest jak "święty Graal"

Concept. fot. Toyota Kształt bryły Sports 800 nawiązuje do lotnictwa. Inżynierowie zadbali o doskonałą aerodynamikę dopracowaną w tunelu powietrznym. W konstrukcji samochodu zastosowano aluminium, dzięki czemu maksymalna masa wynosiła 580 kg. Silnik o pojemności zaledwie 0,8 litra oferował zaledwie 45

BMW 328. Praszczur wszystkich zacnych BMW

BMW 328. Praszczur wszystkich zacnych BMW

Na początku swej historii firma koncentrowała się głównie na wytwarzaniu motocykli i silników lotniczych, zaś samochodami się zajęła dopiero wtedy, gdy nabyła Fahrzeugfabrik Eisenach, zakład, który na brytyjskiej licencji produkował samochody Austin Seven pod nazwą Dixi. BMW ulepszyło Dixi, ale

Historia wyścigu Berlin-Rzym, który się nie odbył, cz. 2

Historia wyścigu Berlin-Rzym, który się nie odbył, cz. 2

Berlinie. Wyścig jednakże ponownie odwołano, tym razem na dobre. Do dzisiejszych czasów przetrwało jedno z tych aut, nadal noszące ukształtowane z aluminium na konstrukcji z rurek stalowych nadwozie Superleggera. Auto, które według niektórych obecnie warte jest co najmniej 20 milionów euro, waży mnie

48 lat temu pierwszy "samochód" wylądował na Księżycu. Konstruktorem pojazdu dla Apollo 15 był Polak

48 lat temu pierwszy "samochód" wylądował na Księżycu. Konstruktorem pojazdu dla Apollo 15 był Polak

Bekkera został wybrany przez NASA, a General Motors we współpracy z koncernem lotniczym Boeing zaczęło prace nad gotową wersją pojazdu. Sam Bekker zaprojektował wszelkie rozwiązania pozwalające pojazdowi na poruszanie się po powierzchni Księżyca. LRV poleciał na Księżyc trzy razy Można powiedzieć, że

Aston Martin DBS - wszystkie miejsca, w które chciałeś zajrzeć, ale nie miałeś okazji

Aston Martin DBS - wszystkie miejsca, w które chciałeś zajrzeć, ale nie miałeś okazji

przyjrzeć się, będącej podstawą konstrukcji nośnej, ramie przestrzennej wykonanej z lotniczych stopów aluminium . Wykrojone elementu podłogi odsłaniają karbonowy wał napędowy oraz umieszczoną z tyłu auta sześciostopniową, manualną skrzynię biegów . Odkryta przednia część DBS

Audi chce zrzucić kilogramy

Audi chce zrzucić kilogramy

przypadku "ciężkich" modeli produkowanych obecnie. Po drugie, czy użycie do produkcji nadwozia oraz konstrukcji nośnej kompozytów, magnezu i lotniczych stopów aluminium nie wpłynie negatywnie na ceny nowych aut. Na ostateczną odpowiedź przyjdzie nam poczekać kilka lat. Do 2014 r. bowiem firma dała

Samochody prawie nieznane | Zapomniane superauta

Samochody prawie nieznane | Zapomniane superauta

został pokazany podczas Chicago Auto Show w 1989 roku. Zastosowano w nim wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. NSX było pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem, którego nadwozie w pełni wykonano z aluminium. Lekkie stopy zastosowano również przy konstruowaniu zawieszenia. Napędza

W szalonym umyśle Elona Muska. Szef Tesli wymyśla motoryzację na nowo i ratuje świat

W szalonym umyśle Elona Muska. Szef Tesli wymyśla motoryzację na nowo i ratuje świat

wielkie elementy samochodów. Każda gigaprasa waży ponad 400 ton i potrafi wytłoczyć nawet 1/3 konstrukcji nadwozia. Tak powstaje najnowsza Tesla Model Y. Żeby to było wykonalne, inżynierowie musieli opracować nowy stop aluminium, który ma odpowiednią wytrzymałość bez hartowania. Miliarder wierzy, że w ten

Top 10 - samochodowo-lotnicze konotacje

Top 10 - samochodowo-lotnicze konotacje

zadebiutował Eurocopter przygotowany przez Mercedesa. To znaczy ludzie ze Stuttgartu nie grzebali w silniku, śmigłach czy przy wyglądzie nadwozia, ale zamiast tego skupili się na luksusowym wykończeniu wnętrza. Efekt? Skórzane fotele dla czterech lub nawet ośmiu osób, drewniana podłoga, dodatki z aluminium i

Ferrari F612 Scaglietti - test | Za kierownicą

całości zbudowano go z aluminium, z niewidoczną ramą przestrzenną z ekstrudowanego aluminium i sztywnych aluminiowych odlewów. Testowe auto ma też drogi zestaw podwoziowy GTC Handling zawierający m.in. węglowokompozytowe tarcze hamulcowe i specjalne obręcze kół, skórę Daytona na fotelach (wchodzi w skład

Aluminium

historie i wyciagaja z niej wnioski. Potem wylicza wytrzymalosc statyczna konstrukcji, ale zapinaja o trwalosci i pracy podczas obciazen (wytrzymalosc dynamiczna). I mamy takie kwiatki... Zapewne specjalnie utwardzane aluminium nadaje sie na konstrukcje, ale jest ono chuba dosc drogie.

jamnik pali w piecu brykietami z aluminium :)))

konstrukcjach lotniczych -- Fizyka wg Naciskowców z forum katastrofa: W czasie chodzenia, w fazie podparcia, czyli gdy stoimy na jednej nodze, kolano przenosi czterokrotny ciężar naszego ciała-przy 100 kg wynosi to aż 400 kg. Ludzie nie mający wiedzy są podatni na manipulacje mediów.

Re: jamnik pali w piecu brykietami z aluminium :

rzeczy, dyletancie. Zresztą to przecież widać nawet na zdjęciach któe dopiero co załączyłeś, góra kadłuba jest spalona. > palne to są stopy magnezu stosowane też w konstrukcjach lotniczych Owszem, też są palne.

kurka :-/ może to przenośnia albo żart, ale...

wiarusik napisał: > jak można bawić się bardziej w wycinanie i spawanie ...duralu się nie spawa! Przynajmniej w tradycyjnych konstrukcjach lotniczych - one są nitowane. P. S. Dokładniej: Jakiekolwiek spawanie stopów aluminium musi się odbywać w atmosferze ochronnej (zwykle argon) ze

Pierwszy lot dreamlinera

konstrukcji, ale też dzięki (...) mniejszej wadze " - brawo! Proponuję jeszcze dodać, że również dzięki zmniejszeniu masy i obniżeniu ciężaru. Pozdrawiam wszystkich entuzjastów techniki, zwłaszcza lotniczej.

PZL P-24 Super ... jako samolot turystyczny !???

) co stoi na przeszkodzie (oprocz forsy oczywiscie) azeby nie wypuscic serii P-24 jako samolotu turystycznego - w wersji jaka byla prezentowana na wystawie lotniczej w Paryzu !? A wiec aluminium z pasami w kolorze czerwonym z otwarta wzgl. zamknieta (podwojna ?) kabina. Konstrukcja nie jest

Re: 28.07.44 rozkaz Stawki-ofensywa na Kraków

sie w pożarze" gdyz aluminium i duraluminium lotnicze stosowane na konstrukcję( np. wręgi i podłużnice) jest niepalne i.. ..i zaczeło się zostałem wyzwany do głupków, ignorantów a potem jeszcze gorzej.. oto ostatni wpis z tej serii autor: inż. Piotr Lada - emigrant do AustraliI cytuję: "Piotr Lada

Re: Surowce i dewizy!!!!!!!!

w tym 100tys ton benzyny lotniczej w zamian żądając niemieckich technologii. Produkcja aluminium w Rzeszy była niższa od potrzeb i wyniosła w 1940 453tys ton (co i tak było o 1/3 więcej niż ówczesna produkcja aluminium w USA). Niedobory w produkcji stali sięgały 75%, a niklu i miedzi do 30

Re: w kwestii formalnej

. > > Zabawna rzecz, platerowanie aluminium aluminium :) nie wiedziałem że tak się robi. No wiesz - pod spodem nie jest aluminium, a jego stop ;-). Durale są wrażliwe na korozję wżerową. Normalnie to nie jest problem - wżery są płytkie. Tyle, że jak się robi samoloty, które mają przelatać 20 lat, z blach

Re: auto nie powala drzewa, dlaczego?

" rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe zabezpieczające bolid przed rozpadnięciem się w drobny MAK. A teraz kwestia konstrukcji budynku WTC, zdaniem autora zbudowanego ze szkła i aluminium. Oczywiście nie jest to prawda. Żaden wysokościowy budynek (a nawet choćby tylko parterowy) nie opiera się na "szklano

Re: A może ktoś mi wytłumaczy, jak to możliwe że

,ktora werifikacji nie potrzebuje. Samolot jest zbudowany z cienkiej blachy lotniczego aluminium (Duraluminium) wzmocniony dzwigarami.Najmcniejsza czescia samolotu jest plyta podlogowa (to ja dla uproszczenia,moze lepiej znasz sie na samochodach),najslabsza dach (dla uproszczenia j.w.).Samolot TU-154 posiada

Re: Raczej na pewno mam rację

przekładała się na wysoki udział w całych dostawach w porównaniu z produkcją własną ZSRR. Np. z L.-L. pochodziła niemal cała produkcja opon (80-kilka%); benzyny lotniczej (ponad 90%), aluminium na konstrukcje lotnicze, dostarczanego już w postaci półfabrykatów, cienkich blach; ponad 300 tys

I na koniec pierrrrdziut garnkiem!

OPŁACA SIĘ produkować z z lotniczego stopu aluminium (czyli ze znaczącym dodatkiem manganu i magnezu, likwidującym niemal całkowicie PLASTYCZNOŚĆ aluminium - taką jak ta w biniendowym nocniku), bo się by ich nie udało w ogóle WYTŁOCZYĆ bez POPĘKANIA jak onegoż biniendowego garnka z aluminium, w dodatku

Re: Zdjęcia dostarczyły istotnych informacji

wsparcie w dyskursie z głupota na tym forum doceniam to ,ze jako jedyny stwierdziłes oczywisty fakt że wyroby z aluminium sa niepalne w atmosferze powietrza\ Nie tam zeby miało to dla mnie jakies znaczenie - jak wiesz jestem nonkonformistą ale odnotować warto na tym forum rezyduje

Re: A może ktoś mi wytłumaczy, jak to możliwe że

,ze to co ja cie napisze,to jest ta prawda,ktora werifikacji nie potrzebu > je. > > Samolot jest zbudowany z cienkiej blachy lotniczego aluminium (Duraluminium) > wzmocniony dzwigarami.Najmcniejsza czescia samolotu jest plyta podlogowa (to ja > dla uproszczenia,moze lepiej

Re: Ksiażki, prasówka, złote myśli... warte uwagi

konstrukcją - są wykonane z odpornego metalu (najczęściej aluminium lotniczego), dzięki czemu mogą służyć jako narzędzie samoobrony. Niektóre mają specjalną końcówkę, która służy jako wybijak do szyb oraz wkłady, umożliwiające pisanie pod każdym kątem, na mrozie i w upale. MON od swoich długopisów wymaga

Re: "Specjaliści"???

dr.krisk napisał: > > A kto z sygnatariuszy tego listu jest owym "specjalistą" od mechaniki konstrukc > ji, wytrzymałości materiałów? Albo od aerodynamiki i konstrukcji samolotow? Na > zwiska proszę. > > nie zrozumiałes\ list dotyczy metodyki postępowania\ ci

Naciskowiec plącze, bredzi ale peroruje

zmierzonym 6 metrów od punktu uderzenia ale zabrakłomu szarych > komórek aby zastanowić się nad tym jakie przeciążenie było na 5 , 4 , 3 , 2, 1 > metrze. Może nie liczył bo to się nie mieści w Fizyce Katastrof Lotniczych . .. Naciskowcowi Laduj Dziadu juz sie wszystko w łepetynie pomieszalo

Re: Raczej na pewno mam rację

niektórych kluczowych wg mnie > wyrobów ich niewielka liczba przekładała się na wysoki udział w > całych dostawach w porównaniu z produkcją własną ZSRR. Np. z L.-L. > pochodziła niemal cała produkcja opon (80-kilka%); benzyny lotniczej > (ponad 90%), aluminium na konstrukcje lotnicze

Oto dlaczego.....

pożaru – choć mocno czuć od nich woń paliwa lotniczego – ani śladów stopienia aluminium. Kawałki duraluminiowej blachy są wielkości od kilku do kilkudziesięciu centymetrów (niektóre są częściami dwóch elementów połączonych dziesiątkami nitów), niekiedy postrzępione, jakby je ktoś

Re: Bruno Gaido: na wojnie, a w "Midway"

lotniczym. > Zupełnie bezkosztowo? Nie mam na mysli kosztów finansowych. Oczywiście koszty były. Załodze zrobiło się nieco ciasno, zmniejszyła si "przestrzeń magazynowa" itp. Jednak głów nie było to możliwe dzięki elastyczności i potencjałowi modernizacyjnemu projektu. Zauważ, że na ostaniej

Re: termitowa bomka zapalająca

speedy13 napisał: > Co zabawne, w Polsce w 1939 były na uzbrojeniu prawie takie same bomby. Polska > 1 kg bomba "Elektron" to praktycznie jest B 1E, obie wywodzą się z tej samej ni > emieckiej konstrukcji z I wojny, są jedynie drobne różnice w budowie zapalnika. > A w 1932

Re: Dyskutować?

" takie motto winno byc umieszczone na dworcach lotniczych .... wyroby z aluminium sa palne w atmosferze powietrza ( grupa naciskowców Ląduj dziadu z blogu dra Pawła Artymowicza ( ktory z kolei ma nastpeujaćy pogląd w tej kwestii cytuję: ' nie zastanawiaełm się nad tym

Teoria celów panaceum

dostawach w porównaniu z produkcją własną ZSRR. Np. z L.-L. > pochodziła niemal cała produkcja opon (80-kilka%); benzyny lotniczej > (ponad 90%), aluminium na konstrukcje lotnicze, dostarczanego już w > postaci półfabrykatów, cienkich blach; ponad 300 tys.t materiałów > wybuchowych

Re: Naciskowiec plącze, bredzi ale peroruje

przeciążenie dla 4,73333333 km/h i drogi hamowania 3,33333333 metra nie zmieni wyniku przeciązenia w sposób znaczący gdy je wyliczę według wzoru na kartce przyjmując szybkość jako 5 km/h a drogę hamowania 3m . W zwartej konstrukcji nie która się nie rozpadła nie liczy się panie Niegracz przeciążęń dla części

Re: Troche inny obraz Ukrainy

może okazać się rejestr głosu, kiedy spojrzy się na zdjęcie fragmentu kokpitu. Jako ekspert lotniczy przyjrzałem się zdjęciom wraku, które są w Internecie. Najpierw byłem zdumiony tym, jak niewiele zdjęć można znaleźć w Google. Wszystkie o małej rozdzielczości, oprócz jednego: fragment kokpitu

Re: KONIECZNIE TRZEBA TO ZOBACZYĆ!!!

okoliczności. O takich faktach jak ten, że wybuch na wszelkich zdjęciach ma barwę inną niż wybuch paliwa lotniczego - albo to - skoro nie ma śladów przebicia ściany przez skrzydła to znaczy że musiały one pozostać i eksplodować na zewnątrz - nie ma śladów eksplozji - pod budynkiem stoją zaparkowane

tak jak się spodziewałem, beton.

kamuflują fakt, że w większości katastrof lotniczych pilot stara się posadzić samolot na ziemi a nie rozbić go pełnym impetem o betonową ścianę. Dziecinnie proste wnioski. Kolejny kawałek poszycia do obejrzenia

Feniks

złotych. Kula ma być wykonana ze stopów aluminium i laminatu. Materiał jest odporny na korozję i warunki atmosferyczne, a przy tym dość lekki i łatwy do konserwacji. Średnica kuli to 6,5 metra, a wysokość konstrukcji (bez piorunochronu) 8 metrów. W trakcie dnia kula ma wyglądać jak globus, a

Prawidłowe linki

kamuflują fakt, że w większości katastrof lotniczych pilot stara się posadzić samolot na ziemi a nie rozbić go pełnym impetem o betonową ścianę. Dziecinnie proste wnioski. Kolejny kawałek poszycia do obejrzenia

w Smolensku wybuch "trzmiela"? - cd

explosion). O ile analiza spektrometryczna znalazłaby na miejscu katastrofy, w szczątkach samolotu lub na zwłokach ofiar tlenek etylenu, tlenek propylenu, azotan izopropylu, aluminium, magnez lub cyrkon o wysokiej czystości, w postaci pyłów o innym składzie niż stopy użyte w konstrukcji

Cd. ...

miejscu katastrofy, w szczątkach samolotu lub na zwłokach ofiar tlenek etylenu, tlenek propylenu, azotan izopropylu, aluminium, magnez lub cyrkon o wysokiej czystości, w postaci pyłów o innym składzie niż stopy użyte w konstrukcji samolotu, kompleksowe związki metaloorganiczne zawierające fluor i

Cd. ... ( bo się nie zmieściło)

szczątkach samolotu lub na zwłokach ofiar tlenek etylenu, tlenek propylenu, azotan izopropylu, aluminium, magnez lub cyrkon o wysokiej czystości, w postaci pyłów o innym składzie niż stopy użyte w konstrukcji samolotu, kompleksowe związki metaloorganiczne zawierające fluor i metale lekkie

Cd. ...

szczątkach samolotu lub na zwłokach ofiar tlenek etylenu, tlenek propylenu, azotan izopropylu, aluminium, magnez lub cyrkon o wysokiej czystości, w postaci pyłów o innym składzie niż stopy użyte w konstrukcji samolotu, kompleksowe związki metaloorganiczne zawierające fluor i metale lekkie

Re: Ciągle bezbronni...? korekta

konstrukcji P-X. Do budowy samolotu wykorzystany został kadłub seryjnego PZL P-11c i skrzydła PZL P-24. Zespół napędowy wzięto z PZL-50. Prototyp został oblatany w połowie 15.08.1939 r. Loty porównawcze z ?Jastrzębiem? wypadły na korzyść ?Kobuza?. Samoloty seryjne miały być budowane w Podlaskiej Wytwórni